Летні аздараўленчы перыяд

У адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі працягласць летняга аздараўленчага перыяду (летніх канікул) ва ўстанове дашкольнай адукацыі складае 90 дзён (з 1 чэрвеня па 31 жніўня).

Арганізацыя адукацыйнага працэсу ва ўстановах дашкольнай адукацыі ў летні перыяд ўключае аптымальнае чаргаванне спецыяльна арганізаванай і нерэгламентырованным дзейнасці выхаванцаў. У перыяд летняй аздараўленчай кампаніі павялічваецца час знаходжання выхаванцаў на свежым паветры, скарачаецца колькасць часу, адведзенай на правядзенне спецыяльна арганізаванай дзейнасці.

У перыяд летняга аздараўлення прыярытэтным з'яўляецца арганізацыя дзейнасці дзяцей фізкультурна-аздараўленчай накіраванасці (ранішняя гімнастыка; рухомыя гульні і фізічныя практыкаванні на прагулцы; фізкультурны вольны час, святы, Дні здароўя; гартаванне) і мастацка-эстэтычнай накіраванасці (выяўленчая дзейнасць, музычная дзейнасць, азнаямленне з творамі мастацкай літаратуры і фальклору).

Азнаёміцца з інструктыўна-метадычным лістом Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь "Аб арганізацыі летняй аздараўленчай работы ва ўстановах дашкольнай адукацыі" можна на сайце:

Часопіс "Пралеска"

Лета - дзіўная пара

Лета - дзіўная  пара, калі дзецям можна ўдосталь гуляць, бегаць, скакаць. Вельмі важна так арганізаваць жыццё дзяцей дашкольнага ўзросту, каб кожны дзень прыносіў ім нешта новае, быў напоўнены цікавым зместам, каб успаміны аб летнім часе яшчэ доўга цешылі дзяцей.      

ПАВАЖАНЫЯ БАЦЬКІ!
     Звяртаем Вашу ўвагу на тое, што з 1 чэрвеня павялічаны на 10% грашовыя нормы за харчаванне дзяцей. 

Помніце:

  • Прыём дзяцей  ажыццяўляецца з 7.30 да 8.20  штодзённа, акрамя выхадных і святочных дзён.
  • Своечасовы прыход дзіцяці – неабходная  ўмова правільнай рэалізацыі  адукацыйнага працэсу.
  •  Аб немагчымасці  прыходу дзіцяці па  ўважлівай прычыне ў дзіцячы сад, неабходна  абавязкова  паведаміць ў дашкольную  ўстанову;
  • Педагогі гатовы размаўляць з вамі раніцай да 8.20 і пасля 17.00. У іншы час педагог працуе з групай дзяцей і турбаваць яго не рэкамендуецца.
  • Калі дзіця  ідзе ў дзіцячы сад, праверце, ці няма  ў яго жавальнай гумкі, просім Вас не даваць ў дзіцячы сад цукеркі, чыпсы, сухарыкі.
  • Настойліва не рэкамендуем апранаць дзецям залатыя і сярэбраныя ўпрыгожванні, даваць дарагія  цацкі.
  • Перад тым, як прывясці дзіця ў  дзіцячы сад, праверце, ці адпавядае яго адзенне тэмпературы  паветра.
  • Прасачыце, каб  адзенне не было вялікае і не скоўвала яго рухаў. Завязкі і гузікі павінны быць размешчаны так, каб дзіця магло самастойна сябе абслужыць.
  •  Абутак павінен  быць лёгкім, на ліпучцы, адпавядаць памеру нагі дзіцяці, лёгка здымацца і абувацца.
  • Насоўка неабходна дзіцяці як у памяшканні, так і на прагулцы.
  • Абавязкова наяўнасць галаўнога ўбора, камплекта зменнай бялізны: хлопчыкам - футболка, шорты, трусікі, калготкі;  дзяўчынкам – футболка, калготкі, трусікі.

Накірункі  работы на  летні  аздараўленчы перыяд 2022 года

      Безумоўна, галоўная задача аздараўленчага перыяду – умацаванне здароўя дзяцей. Таму  работа калектыву ў летні перыяд будзе накіравана на максімальнае выкарыстанне ўсіх прыродных фактараў на ўмацаванне здароўя дзяцей. Усе рэжымныя моманты (прыём, ранішняя гімнастыка, заняткі, гульні, загартоўваючыя працэдуры) з дзецьмі будуць праводзіцца на свежым паветры. 

    У перыяд летняга аздараўлення прыярытэтным з'яўляецца арганізацыя дзейнасці дзяцей фізкультурна-аздараўленчай і мастацка-эстэтычнай накіраванасці, якая ажыццяўляецца ў спецыяльна арганізаваных формах, рэгламентаваных тыпавым вучэбным планам дашкольнай адукацыі, па адпаведных адукацыйных галінах і нерэгламентаванай дзейнасці выхаванцаў.

    У працэсе арганізацыі  пазнавальна-практычнай дзейнасці будзе звяртацца ўвага на вывучэнне якасцей нежывой прыроды.

  Летам  2022 года  ўстанова дашкольнай адукацыі будзе зачыняцца на правядзенне рамонтных работ з 1 па 8 ліпеня. Таму, неабходна  прадумаць  свой час такім  чынам, каб  дзеці  знаходзіліся пад прыглядам дарослых. Пытанні бяспекі дзяцей дома, выкананне правіл дарожнага руху становяцца асабліва актуальнымі ў летні перыяд: дзеці самастойна гуляюць на вуліцы, катаюцца на ровары. Неабходна строга выконваць тэхніку бяспекі пры арганізацыі гульні на вуліцы: праверка асяроддзя на наяўнасць вострых і вогненебяспечных прадметаў, ядавітых раслін і грыбоў, адсутнасць адчыненых люкаў, падвалаў.

згарнуць

Назіраем, шмат цікавага знаем!

Вучыце дзіця назіраць. Дзіця з ранняга дзяцінства праяўляе дапытлівасць. Спачатку ён назірае за асобай маці, якая яго корміць. Падрастаючы, ён уважліва назірае за рухамі, мімікай тых, хто яго акружае, затым пачынае сам пераймаць ўбачанаму. Менавіта гэта дапамагае дзіцяці развівацца ў гэтым складаным свеце. Назіранне спрыяе развіццю увагі, уседлівасці, дапытлівасці, мыслення, сэнсарнага ўспрымання і гаворкі, у дзіцяці фармуюцца маральныя якасці.

Назіраючы, у дзіцяці развіваецца гаворка, бо ён не можа назіраць моўчкі. Таму, вучыце дзіцяці разважаць, ўсталёўваць прычынна-следчыя сувязі.

У цудоўныя веснавыя дні, асабліва ў выходныя, паспрабуйце надаваць больш часу прагулак з дзецьмі. Зразумела, большая частка часу на прагулцы будзе займаць рухомыя гульні. Але, усё ж, выпраўляючыся з дзіцем на шпацыр або выязджаючы за горад, паспрабуйце выкарыстоўваць любую магчымасць, каб паназіраць за жывой і нежывой прыродай. Тое, што вы прачытаеце ніжэй, - падказка для вас, тэмы для размоў з дзіцем, пэўны аб'ём ведаў, які трэба даносіць да дзіцяці не адразу, а паступова. Такім чынам, за чым жа можна назіраць у прыродзе?

Сезонныя з'явы. Можна назіраць за бясхмарным небам, лёгкі пухнатыя воблачкі. Развівайце фантазію дзіцяці. Назіраючы за аблокамі, прапануеце яму гульню «На што падобна». Прыдумайце казку з «хмарнымі» героямі. Запісаць яе, а ўвечары прачытайце казку бабуля, дзядуля, тата. Але вось з'явяцца раптам велізарныя хмары, паляціць вясёлы дожджык-шалунишка, усіх разгоніць, пашумяць і умчится.

Ты чуў песня дажджу: «кап-кап-кап»? А ты бачыў вясёлку-дугу? А ці патрэбны дождж і каму? Хто напіўся? Хто памыўся? Мокрыя лаўкі, нельга пасядзець; мокрыя алеі, нельга пабегаць, і тратуар заліты патокамі. Але яны задаволеныя - дождж усіх ўмыў. А хто і ўмыўся, і напіўся - так гэта кусты, дрэвы, кветкі. Дзецям падабаецца «Дожджык» Б. Заходер. Яны з задавальненнем гавораць ўслед за дарослым: «Кап! Кап! »

Звярніце ўвагу дзіцяці на цёплы ласкавы ветрык, што гуляе з лісцем, кветкамі, травой. Раптоўна наляцеў моцны парывісты вецер, зашумеў ў верхавінах дрэў: «Вецер, вецер, ты магутны ...»

Прыродны матэрыял. Пясок і вада. Пашумеў і ўцёк дождж, а вакол усё заззяла пад прамянямі сонца. Лужыны на асфальце вялікія і маленькія, глыбокія і дробныя - правярай палкай, не нагою! А тата прапануе: называй, што тоне, што плавае, а потым правярай - кідай у лужыну. У ход пайшлі камяні, жалуды, галінкі, кавалачкі папера.

Каменьчыкі і ракавінкі. Параўнайце матрыял з дапамогай пальцаў: Гладкі - шурпаты. Мокрыя каменьчыкі цікавей сухія. На што падобныя некаторыя з іх? Каменьчыкі можна сартаваць: вялікія-маленькія, чорныя-белыя. Мама малюе на пяску, а малы па контуры выкладвае каменьчыкі, а то і проста ўзоры, чаргуючы ракавінку-каменьчык.

Трава і кветкі. На палянцы блішчыць на сонцы зеляніна травы. Мама прапануе правесці руку, адчуць, якая далікатная траўка-муравка, шаўковы.

На зялёным дыване ярка вылучаюцца кветкі. У пачатку лета - дзьмухаўцы, затым рамонкі, званочкі, палявая гваздзік. На што падобныя дзьмухаўцы? Мама думае, што на куранят, а малы - што на сонейка. Хай будзе так, трэба лічыцца з меркаваннем іншых. У дзіцяці выпрацоўваецца самаацэнка, ён адчувае сябе раўнапраўным членам сям'і.

Тата дастае лупу, каб лепей разглядзець тоненькія пялёсткі гвоздички. Разгледзелі і рамонак. Мама кажа, што ў яе пялёсткі, як вейчыкі. Цікавае параўнанне. А якія вейкі ў таты? Мама з усмешкай прапаноўвае: «Отгадайте маю загадку:« Стаяць у поле сястрычкі - жоўты вочка, белыя вейчыкі ».

І кожны раз можна практыкавацца ў адным і тым жа з невычэрпным цікавасцю: дзе нарцыс, дзе цюльпан? Знайдзі цюльпаны рознай афарбоўкі і назаві яе. Праводзячы пальчыкам знізу ўверх, называй: сцябло, ліст, кветка. Адны кветкі высокi, другi нізкі, у адзін пухнатыя галоўкі, у іншых - маленечкі, але такой пахкі. Напрыклад, рэзеда. І ўсюды мама вучыць беражліва ставіцца да раслін, не рваць без патрэбы, не было камячыць. А тата беражліва хавае ў далонях галоўку кветкі, прапаноўваючы панюхаць і адгадаць: гэта рэзеда або рамонак? Пятуння або дзьмухавец?

Шышкі, жалуды. Разам з мамай так цікава разглядаць іх, параўноўваць па велічыні. Чый жолуд буйней? Які жолуд навобмацак? Падобны на каменьчык, гладкі. А калі ўзяць у рукі і камень, і жолуд, можна адрозніць? Вядома, камень цяжэй. Шышкі калючыя. А мама раскажа, хто сілкуецца жалудамі і чаму гузы такія калючыя. Яна ўсё ведае.

Куст і дрэва. Ідучы па парку звяртайце ўвагу на дрэвы. Адзін высокі, іншы нізкі. Ведаеш, як адрозніць дрэвы ад кустоў? Правядзі рукой - гэта ствол, ён шурпаты. Дастаў да лісця? Няма? гэта дрэва.

Крыніца:

https://nsportal.ru/

Выхавальнік дашкольнай адукацыі                                                       А.Т.Мардас

згарнуць

Даследуем! Даследуем! Даследуем!

Мы хочам бачыць нашых дзяцей дапытлівымі, якія ўмеюць арыентавацца ў навакольным становішчы, вырашаць праблемы, самастойнымі, творчымі асобамі. Гэта залежыць ад нашай сумеснай працы.

     Дзеці дашкольнага ўзросту праяўляюць вялікую цікавасць да прыроды. Няма такой з'явы, аб'екта, жывой істоты, якія  пакінула б іх абыякавымі. І хто ж лепш, чым бацькі, можа дапамагчы дзіцяці адкрыць для сябе гэты чароўны свет!

     «Раскажы - і я забуду, пакажы - я запомню, дай паспрабаваць - і я зразумею» - гаворыць кітайская прыказка. Засвойваецца ўсё трывала і надоўга, калі дзіця чуе, бачыць і робіць само.

      Дзіця само па сабе ўжо з'яўляецца даследчыкам, выяўляючы жывую цікавасць да рознай даследчай дзейнасці. Эксперыментальная дзейнасць дапамагае выхоўваць у дзецях імкненне да самастойнай пазнавальнай актыўнасці, а гэта мае вялікае значэнне для далейшага навучання дзіцяці.

      У працэсе назіранняў, даследаванняў дзіця атрымлівае магчымасць задаволіць ўласцівую яму дапытлівасць (Чаму? Навошта? Як? Што будзе, калі?), Адчуць сябе першаадкрывальнікам, даследчыкам, навукоўцам. Дзіця вучыцца рабіць высновы, вучыцца параўноўваць аналізаваць, абагульняць.

У сувязі з гэтым мы рэкамендуем вам у хатніх умовах прыцягваць дзіця да эксперыментальнай дзейнасці, найпростым доследам і назіранням.

     Даючы невялікія заданні-даручэнні мы выхоўваем ў дзіцяці адказнасць, вучым  бачыць сувязь  паміж дзеяннямі  і  вынікамі. Вы можаце пасадзіць расліну ці дрэўца, і даць свайму дзіцяці даручэнне сачыць за дадзенай раслінай - рыхліць зямлю, падвязаць, паліваць і г.д. Акрамя гэтага неабходна  назіраць за гэтай раслінай: якія ў яе лісточкі, на  што  падобныя, якія кветачкі, як змяняецца  расліна, якія насякомыя любяць да  яе прылятаць і іншыя.

     Працуючы  на  агародзе шмат розных цікавых гульняў можна  арганізаваць з вашым  дзіцем: “Адгадай загадку”, “Прыдумай загадку сам”, “На што падобнае?”, “Знайдзі  расліну па  апісанню”, “Падбяры прыметнікі”, і  іншыя. Дадзеныя заданні будуць  садзейнічаць развіццю мовы вашага дзіцяці, узбагачэнню яе словамі –прыметнікамі, будуць развіваць  фантазію, мысленне, назіральнасць, уменне выдзяляць асноўнае, адметнае, уменне параўноўваць. Акрамя гэтага дзіця будзе атрымліваць веды аб  будове раслін, спосабах догляду за імі, атрымаюць  веды аб неабходных умовах для іх росту.

Крыніца: https://nsportal.ru/

Выхавальнік дашкольнай адукацыі                                        А.Г.Шкуцько

згарнуць

Загартоўванне дзяцей у летні перыяд

 Загартоўванне - сістэма медыцынскіх, педагагічных і сацыяльных мерапрыемстваў, накіраваных на павышэнне ўстойлівасці арганізма да неспрыяльных фактараў навакольнага асяроддзя.

 Загартоўванне - забеспячэнне аптымальнага спалучэння тэмпературы паветра і адзення дзіцяці, максімальнае знаходжанне дзяцей на паветры, рацыянальная арганізацыя сну, водныя працэдуры.

 Загартоўванне выхаванцаў ажыццяўляецца ў адпаведнасці з зацверджанай ва ўстаноўленым парадку вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі.

 Для арганізацыі загартоўвання выхаванцы павінны быць размеркаваны на дзве групы з улікам стану іх здароўя.

 Загартоўванне выхаванцаў праводзіцца з выкарыстаннем натуральных прыродных фактараў: паветра, вада, рассеяныя прамяні сонца.

 Арганізацыя загартоўваючага асяроддзя з'яўляецца галоўным фактарам загартоўвання дзяцей, што звязана з пастаянным яе ўздзеяннем на арганізм дзіцяці, у адрозненне ад кароткачасова дзеючых спецыяльных загартоўваючых працэдур. Асноўным патрабаваннем для правядзення загартоўвання дзяцей з'яўляецца забеспячэнне чыстага паветра і рацыянальнае спалучэнне тэмпературы паветра і адзення дзіцяці. Бактэрыяльная і хімічная чысціня паветра дасягаецца праветрываннем памяшканняў. Скразное праветрыванне, якое праводзіцца ў адсутнасць дзяцей, стварае магчымасць шматразовай змены паветра за кароткі тэрмін. Аднабаковае праветрыванне ў летні час праводзіцца бесперапынна.

 Пры  загартоўванні выхаванцаў павінны выконвацца наступныя прынцыпы:

-Улік стану здароўя;

-індывідуальных і ўзроставых асаблівасцяў дзіцяці.
  Паступовасць нарастання інтэнсіўнасці загартоўваючых мерапрыемстваў;
  Наяўнасць станоўчых рэакцый дзіцяці на праводзімыя загартоваючыя працэдуры;
Сістэмнасць загартоўвання (яно ажыццяўляецца круглы год, але яго віды і методыкі змяняюць у залежнасці ад сезону і надвор'я).
  Усе дзеці, якія наведваюць установу дашкольнай адукацыі і дзеці, якія паступаюць з сям'і (асабліва дзеці, якія пакутуюць хранічнымі захворваннямі) павінны быць загадзя агледжаны педыятрам, вузкімі спецыялістамі (іх прызначэння па аздараўленні дзяцей уносяцца ў медыцынскую карту дзіцяці з усімі дадзенымі аб стане яго здароўя з вызначэннем групы здароўя, наяўнасці прышчэпак і рэкамендацыямі па індывідуалізацыі рэжыму дня, аздараўленчых мерапрыемстваў).

 На падставе дадзеных у дашкольнай установе медыцынскім работнікам складаецца на 01.06. зводная табліца па групах здароўя, загартоўвання, фізкультуры.

 Для дзяцей ЧДБ загартоўваючыя мерапрыемствы ні ў якім выпадку не адмяняюцца, але праводзяцца па індывідуальным прызначэнні. Доктар прызначае для гэтых дзяцей спецыяльныя лячэбна-прафілактычныя мерапрыемствы. У комплексах ранішняй гімнастыкі прадугледжваюцца іншыя практыкаванні. Недапушчальнымі з'яўляюцца пераахаладжэнне і перагрэў дзіцячага арганізма.

 Арганізацыя паветраных ваннаў і захаванне працягласці прагулак (знаходжанне выхаванцаў на адкрытым паветры не радзей 2 разоў у дзень агульнай працягласцю не менш 3 гадзін 20 хвілін - 4 гадзін у залежнасці ад рэжыму дашкольнай установы) у адпаведнасці з вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі. Кіраўнік дашкольнай установы мае права прыняць рашэнне аб скарачэнні працягласці прагулак або іх забароне для выхаванцаў пры неспрыяльных умовах надвор'я (град, навальніца, праліўны дождж, ураган, пры хуткасці руху паветра больш за 2 м/сек і іншае). Гартаванне паветрам з'яўляецца найбольш "мяккай" загартоўваючай працэдурай. Аздараўленчае дзеянне паветра неабходна выкарыстоўваць пры арганізацыі дзённага сну. У цёплы час года рэкамендуецца дзённы (начны) сон пры адкрытых вокнах (пазбягаючы скразнякоў).

 Арганізацыя спецыяльных загартоўваючых працэдур - агульныя паветраныя ванны, знаходжанне выхаванцаў на вуліцы, у палегчанай вопратцы або ў майцы і трусах. Працягласць паветранай ванны ў першыя дні 1,5-3 хвіліны. Штодня экспазіцыя павялічваецца на 30-40 секунд, даводзячы знаходжанне распранутымі да 15-20 хвілін.

 Арганізацыя загартоўваючых мерапрыемстваў – хаджэнне басанож па розных пакрыццях (пясок, жвір, трава і г. д.) з мэтай ўмацавання ступні. Пачынаць трэба гартаванне ў цёплыя, сонечныя дні з тэмпературай паветра да 22 °С, пастаянна павялічваючы час з 2-3 хвілін да 10-12 хвілін. Хаджэнне па "дарожцы здароўя" прадугледжвае наступны парадак яе элементаў: травяное покрыва, пясок, вільготны пясок, жвір, галька, круглыя бервяны мастком, круглыя камяні, травяное покрыва. Хаджэнне 2-3 разовае з таптаннем па мокрым пакрыцці (мешкавіне) ад 3 да 10 секунд. Для дзяцей групы ЧДВ - тое ж, але без вільготнага пяску. Для дзяцей пасля хваробы і ЧДБ рэкамендуецца хаджэнне па "дарожцы здароўя" у калготках і расшпіленай кашулі без таптання на мокрым пакрыцці на працягу 2 тыдняў, пры тэмпературы паветра не ніжэй 20 °С.

 Арганізацыя загартоўваючых мерапрыемстваў - кантраснае абліванне ног (можна спалучаць з мыццём ног пасля прагулкі). Для здаровых дзяцей абліванне ног пачынаюць вадой з тэмпературай 24-25 °С, затым 35-36 °С, і зноў 24°С. Кожныя 3-4 дні тэмпературу цёплай вады павышаюць на 1-2 °С да 40 °С, а халоднай адпаведна зніжаюць да 16-18 °С. Для аслабленых дзяцей тэмпература вады тая ж, але іншая паслядоўнасць: цёплая, халодная, цёплая. Пасля працэдуры ногі выціраюць сухім індывідуальным ручніком.

 Для правядзення водных працэдур гігіенічнага мыцця ног пасля прагулкі неабходна наступнае: лаўка або крэслы, драўляныя рашотачкі, ёмістасці з вадой, палівачкі, індывідуальныя ручнікі для ног.

 Да агульных загартоўваючых працэдур ставяцца абціранне, абліванне ўсяго цела, халодны і кантрасны душ, купанне ў адкрытых вадаёмах, басейнах-пляскальніцах. Агульныя водныя працэдуры (абліванне, абціранне, купанне) праводзяцца не раней, чым праз 3-4 хвіліны пасля ежы).

 Удзельнічаюць у арганізацыі загартоўвання выхаванцаў выхавальнікі, памочнікі выхавальнікаў, медыцынскі работнік.

 Адказнасць за правільную арганізацыю работы па загартоўванні дзіцячага арганізма нясуць загадчык і медыцынскі работнік (ацэньваюць эфектыўнасць уздзеяння сродкаў фізічнага выхавання на стан здароўя, ажыццяўляюць кантроль за арганізацыяй загартоўвання, методыкай правядзення загартоўвання, кантралююць санітарна-гігіенічны стан месцаў для правядзення загартоўвання, праводзяць санітарна-асветніцкую работу).

Літаратура:

Санітарныя нормы і правілы "патрабаванні для ўстаноў дашкольнай адукацыі", зацверджаныя пастановай Міністэрства аховы здароўя Рэспублікі Беларусь ад 2013/01/25№ 8
Шышкіна, В. А., Машчанка М. У, Якая фізкультура патрэбна дашкольніку? Дапаможнік для педагогаў устаноў, якія забяспечваюць атрыманне дашкольнай адукацыі / Шышкіна В. А. Мазыр, 200.

згарнуць